Krigsseileren

Presse- og mediekommunikasjon
Krigsseileren
For den norske storfilmen «Krigsseileren», hadde Gullfolk ansvaret for presse og mediekontakt. I tett samarbeid med distributør og nøkkelpersoner i produksjonen, utarbeidet vi kommunikasjonsplaner, lanseringsstrategi og gjennomførte pressemøter og lanseringer. Målet var å gjøre «Krigsseileren» kjent for det norske og internasjonale publikumet opp mot premieren.
Gjennom en lang rekke artikler, intervjuer og anmeldelser i landets største- og mest toneangivende medier, var engasjementet rundt «Krigsseileren» svært stort i mange uker før den offisielle premieredatoen 23.september 2022.
Ifølge mediearkivet Retriever/Atekst var «Krigsseileren» nevnt i 1271 artikler i ulike norske medier i 2022.
Pressedekningen i forkant av premieren inkluderte en rekke saker på TV, radio og i nasjonale magasiner og aviser. Blant annet NRK Dagsrevyen, NRK.no, TV 2 Nyhetene, TV2.no, VG, VGTV, VG Helg, Dagbladet, Dagbladet Magasinet, Aftenposten, A-Magasinet, BA, BT, Avisa Oslo, Trønder-Avisa, Nordlys, Stavanger Aftenblad, NRK P1, NRK P2, Se og Hør, KK, og mange andre medier. «Krigsseileren» var Norges kandidat til Oscarnominasjonene i 2022. I februar 2023 ble det kjent at Netflix produserer en miniserie i tre deler. «Krigsseileren» ble den fjerde mest sette kinofilmen i Norge i 2022, med 401.735 publikummere.
Official trailer
KRIGSSEILEREN er et storslått drama som forteller historien om de over 30.000 norske krigsseilerne og deres familiers skjebne under og etter andre verdenskrig.
Førpremiere på Akershus Festning i Oslo